Ootame õpilasgruppe erinevatesse teematundidesse
♦ Rahvusraamatukogu teematunnid on TASUTA!
♦ Teematunnid toimuvad tööpäeviti vahemikus 10.00-16.00
♦ Soovitav grupi suurus on 20-25 õpilast
♦ Eraldi majaekskursioone me õpilasgruppidele ei korralda, majaga lühitutvumised on üldiselt osa teematunnist
♦ Broneerimine toimub ainult broneerimisvormi kaudu soovitavalt kaks nädalat enne teematunni toimumisaega
♦ Täiendav info õppedisainer Karin Gustasson, 6307 198; karin.gustasson@nlib.ee
Otsid hoopis uurimistöö kaasjuhendajat? LOE EDASI
Haridusprogrammide kirjeldused
Kas tead, kui paks on infokeskuse kõige paksem raamat? Või mitu kuju infokeskuses asub? Ja miks ei armasta raamatud sooja ja valgust?
Lühitutvustus
Otsimismängu käigus saame tuttavaks Eesti Rahvusraamatukogu infokeskuse ja lastealaga. Otsime riiulitelt raamatuid ja ajakirju, püüame grupitöö käigus leida vastuseid põnevatele küsimustele. Turnime mööda treppe, mängime täishäälikukeksu. Käime vaatamas, kus raamatud päriselt elavad.
Pikkus: 60 minutit
Sihtrühm: 1.-3. klass
Kas pilt kaunistab teksti või jutustab omaette lugu? Kuidas lugeda ridade vahelt ja pildilt välja sõnumeid? Mis on eksliibris?
Lühitutvustus
Teematunnis sobitame illustratsioone tekstidega ja loome ise piltidele tekste. Tunneme rõõmu isetegemisest ning õpime märkama detaile ja tehnikaid. Saame teada, mis on eksliibris ning üritame iseloomustada neid inimesi, kellele kunstnik need on kujundanud. Aktiivse ja põneva tegevuse käigus õpime tundma Vive Tolli loomingut ja tema käekirja.
Pikkus: 60-90 minutit
Sihtrühm: 1.-9. klass
Uudistame rahvusraamatukogu väärikat hoonet. Milliseid kogusid see maja endas peidab? Miks tulla just rahvusraamatukokku?
Lühitutvustus
Saame teada, mille järgi raamatud on riiulitele paigutatud ja miks tähestiku tundmine on raamatukoguhoidjale vajalik oskus. Mis on teavikud, kas ainult raamatud? Lastealal on võimalus mänguliselt raamatukoguhoidja argipäeva sisse elada – raamatuid sorteerida ja järjestada. Lahendame ristsõna, tuletame meelde muinasjututegelasi ja saame värvilisele tahvlile joonistada. Vaatame koos lõbusaid ruumilisi, erikujulisi ja laulvaid lasteraamatuid.
Kestus: 60-90 minutit koos lühikese majatutvustusega
Sihtrühm: 4.-6. klass
Kas sina tead, kuidas kujutasid eurooplased maad kaartidel vanal ajal? Kas oled kuulnud midagi piltteavikutest? Missugustest allikatest saab ammutada vett ja millistest ajalooalaseid teadmisi?
Lühitutvustus
Ajalooteemaline haridusprogramm algab põgusa ringkäigu ja vestlusega, millele järgnevad praktilised ülesanded. Vaatame lähemalt rahvusraamatukogus asuvaid ajalooallikaid, võrdleme vanu ja uusi maakaarte, uurime plakateid, illustratsioone ja fotosid, üritame leida riiulitelt raamatuid. Saame teada, missugune on raamatukogude roll ajaloo uurimises ning mis liiki ajalooallikaid üldse leidub.
Kestus: 90 minutit
Sihtrühm: 4.-6. klass (programm on mõeldud keelekümblusklassidele)
Kas tead, kuidas leida teed infoküllases maailmas? Oskad teha vahet usaldusväärsel ja mitteusaldusväärsel informatsioonil?
Lühitutvustus
Tunnis vaatame üle teatmekirjanduse liigid ja nende kasutamise. Uurime täpsemalt, kuidas näevad välja vanad ja uued teatmeteosed, milline on nende ülesehitus ja kuidas neid kasulike faktide või huvitava teabe otsinguks kasutada. Otsime iseseisvalt ja rühmas erinevatest teatmeväljaannetest põnevat informatsiooni.
Pikkus: 60 minutit
Sihtrühm: 5.-9. klass
Miks anti 20. sajandil Eestis välja keelatud raamatute nimekirju? Kui meil on olemas foto sündmusest, siis kas kõik fotol kujutatu peab olema ka tegelikult toimunud? Kuidas käituda, kui kahtlete ajalooallika usaldusväärsuses? Miks kiri tekkis? Ja mida need ajaloolased siis ikkagi uurivad?
Lühitutvustus
Teematunnis vaatame lähemalt erinevaid Rahvusraamatukogus leiduvaid ajalooallikaid. Uurime plakateid, postkaarte ning erinevaid tekste ja räägime suuliste allikatega kaasnevatest probleemidest. Paneme ajaloolistest Eesti kaartidest kokku ajajoone ja proovime oma kaardilugemisoskust Rahvusraamatukogus orienteerumisel!
Pikkus: 90 minutit
Sihtrühm: 5.-9. klass
Kuidas peeti duelle 19. sajandil? Missugune oli elu Berliinis pärast Teise maailmasõja lõppu? Mida nimetati rosinapommitajateks?
Lühitutvustus
Nendele ja paljudele teistele põnevatele küsimustele saab leida vastused läbi mänguliste ülesannete koomiksitel põhinevalt plakatinäituselt „Berliini müüdid“. Haridusprogramm sobib saksa keelt õppivatele õpilastele alates A2 keeletasemest ja on võimalik läbi viia kergemas või keerulisemas variandis.
Pikkus: 60 minutit
Sihtrühmad: 5.-9. klass, gümnaasium
Kus asub rahvusraamatukogus „Põrgu“? Mitut kirikutorni näeb rahvusraamatukogu 8. korruselt? Milline näeb välja kartoteegikapp? Kui palju mahub rahvusraamatukogu hoidlatesse? Ja mitu korrust rahvusraamatukogu hoonel tegelikult on?
Lühitutvustus
Aardejaht on aktiivne rühmamäng, mille käigus õpilased tutvuvad iseseisvalt rahvusraamatukogu hoone ning teenustega, otsides hoonesse peidetud aardeid (teadmisi, kogemusi). Aardejaht lõpeb leitud aarete tutvustamisega. Aardejahi peamine eesmärk on anda õpilasele soov raamatukokku ikka ja jälle tagasi tulla!
Pikkus: 60-90 minutit
Sihtrühm: 5.-9. klass ja gümnaasium
Harukordne võimalus näha ja vahetult kogeda vanu ja haruldasi raamatuid!
Kas teate, mis on inkunaablid või elseviirid? Millisele paberile trükiti raamatuid viissada aastat tagasi? Mis teeb vanaraamatu illustratsioonid nii väärtuslikuks või mida tähendab käsitsi koloreerimine?
Lühitutvustus
Teematunnis anname põhiteadmised vanaraamatust. Mis teeb raamatu haruldaseks - tema vanus, säilinud eksemplaride arv, hinnaline köide, autori omakäelised täiendused jmt. Räägime sellest, miks hindavad kogujad tuntud teoste esitrükke, keelatud raamatuid või eriliselt kujundatud teoseid.
Vaatleme vanaraamatut lähemalt ja võrdleme tänapäeva raamatuga. Tutvustame vanaraamatu tüüpilisi köiteid: pärgament-, nahk-, poolnahk- ja pappköidet.
Praktilise tööna loeme gooti kirjas teksti ning paneme end proovile rooma numbrite ümberpanemisel araabia numbriteks.
Pikkus: 60-75 minutit
Sihtrühmad: 5.-9. klass ja gümnaasium
Kuidas on motoKross seotud kirjandusega? Milline on Jaan Krossi seos ooperimaailmaga? Kas Euroopas on keeli, millesse Krossi teoseid pole tõlgitud? Aga milline Jaan Kross üldse välja nägi?
Lühitutvustus
„MotoKross“ on hariv otsimismäng läbi rahvusraamatukogu nelja korruse! Rühmamängu käigus avastavad õpilased iseseisvalt, millise jälje on Jaan Kross jätnud eesti kirjanduslukku ning kultuuriruumi. Lisaks saab teada, kellest Kross ise inspiratsiooni ammutas.
Pikkus: 45 minutit
Sihtrühm: 7.—12. klass
Kuidas inimesed teavad, et maakera on ümmargune? Kas tead, mis juhtub, kui kaardil on vead või mida tähendab kaardi kolmas mõõde? Ja millega tegelevad geodeedid, geograafid, kartograafid?
Lühitutvustus
Alates 7. klassist geograafia õppimist toetav teematund aitab teha tutvust erinevate maakaartidega.
Lihtsa pealkirja taga peitub palju põnevat: rahvusraamatukogu kogudest pärit kaardid ja nende kasutamine; kartograafiaga seotud ametid; info ruumilise talletamise saladused; Google Mapsi avastamata nipid. Tund sisaldab nii praktilisi ülesandeid kaartidega väikestes gruppides kui ka ekskursiooni rahvusraamatukogus koos vahemaade hindamisega, individuaalselt õpitakse paremini orienteeruma digitaalses kaardikeskkonnas.
Pikkus: 90-120 minutit
Sihtrühm: 7.-9. klass ja gümnaasium (tunni läbiviija kohandab seda vastavalt vanuseastmele)
Kas oskad meedias levivat infot ja allikaid kriitiliselt hinnata? Mille järgi tunned ära valeuudise? Kuidas kaitsta ennast ja oma lähedasi küberkiusamise eest? Kuidas ära tunda libakontot?
Lühitutvustus
Meediapädevuse teematunnis püüame eluliste näidete ja arvutimängu kaudu meediakirjaoskust arendada. Üritame järjehoidja abil eristada valeuudist õigest. Saame teada, mida on võimalik teha või mõistlikum tegemata jätta enda ja lähedaste privaatsuse kaitsmiseks sotsiaalmeedias.
Pikkus: 90 minutit
Sihtrühm: 7.-9. klass, gümnaasium
Kirjutad uurimistööd, aga sinu poolt valitud märksõnadest enam ei piisa? Kuidas kiiresti leida vajalikku, kvaliteetset ja usaldusväärset informatsiooni? Kuidas leida Eesti ajakirjanduses ilmunud artikleid portaalist DIGAR Eesti artiklid?
Lühitutvustus
Teematunnis tutvustatakse rahvusraamatukogu teenuseid ning õpitakse kasutama e-raamatukogu andmebaase, õpilased saavad praktilise ülevaate info hankimise võimalustest internetis ja raamatukogu keskkonnas ning leitud allikate hindamiskriteeriumitest ja kasutamisreeglitest.
Praktilises teematunnis teostavad õpilased infootsingu harjutusi interneti otsisüsteemides (Google Scholar ja Google Books), e-kataloogis ESTER ning e-raamatukogu kogudes (portaal DIGAR Eesti artiklid, RR-i otsinguportaal).
Pikkus: 90 minutit
Sihtrühm: 7.-9. klass, gümnaasium
Mis on Brexiti tagajärg? Kuidas algas pagulaskriis? Mis on populism?
Saa teadmisi Euroopa Liidu ülesehitusest, institutsioonidest ja seostest maailma ajalooga.
Lühitutvustus
Arutleme ülalmainitud ja muudel aktuaalsetel teemadel.
Valmistame koostöös õpetajaga ette õppekava teemasid toetava koolitunni, kus õpilased omandavad uusi teadmisi ning õpivad teostama infootsingut erinevatest andmebaasidest.
Rahvusraamatukogu Euroopa Liidu infokeskuse töötajatena oskame asjatundlikult toetada eri ainete õpetajaid põneva ja hariva koolitunni ettevalmistamisel, anname materjale ja nippe, kuidas õppida tundma erinevaid Euroopa Liidu aspekte.
Tooge õpilased klassiruumist välja ja elavdame üheskoos õppetööd!
Pikkus: 60 minutit
Sihtrühmad: 9. klass ja gümnaasiumiõpilased
Kas tead, mida on demokraatia kohta öelnud Abraham Lincoln? Mis on võimude lahusus ning millised on parlamendi ülesanded ja kuidas valmib seadus?
Lühitutvustus
Teematunnis “Seadusesätteid sättides” anname ülevaate demokraatia toimimisest ja parlamendi tegevusest. Samuti Eesti Riigikogu funktsioonidest ja seadusloomest. Praktilise tööna saab osaleda seaduseelnõu väljatöötamisel, arutelul, muudatuste esitamisel ja seaduseelnõu üle hääletamisel. Ja seda kõike nii nagu Riigikogus.
Teeme ise seaduse!
Pikkus: 60–90 minutit
Sihtrühmad: 9. klass ja gümnaasiumiõpilased
Kas teadsid, et vennad Grimmid kogusid üle 200 muinasjutu või et Šveitsis on neli riigikeelt?
Lühitutvustus
Raamatukoguralli on põnev otsimismäng, mille jooksul õpivad koolilapsed raamatukogu kasutama, et nad saaksid neid oskusi hiljem koolis kasutada. Küsimused asuvad erinevates punktides, õpilased leiavad vastuseid, kasutades saksakeelseid materjale (raamatud, ajakirjad, muusika, filmid).
Pikkus: 90 minutit (45 minutit üldekskursioon ja 45 minutit raamatukoguralli Austria, Saksa ja Šveitsi kogude juures).
Sihtrühmad: saksa keelt õppivad ja õppida soovivad õpilased, saksakeelse kultuuriruumi vastu huvi tundvad õpilased. Mäng sobib igale vanuserühmale, küsimusi kohandatakse vastavalt vanusele ja keeleoskusele. Raamatukoguralli toimub eesti või saksa keeles.
Kas teadsid, et on olemas koht, kust leiab vanu põnevaid plakateid või ammuseid fotosid oma kooli, kodukoha või isegi esivanemate kohta? Või milliseid inimesi peeti 1930ndatel hulludeks? Ja mis on sellel kõigel pistmist Vabaduse väljakuga?
Lühitutvustus
Praktiline teematund annab õppijatele nippe erinevates digikogudes otsimiseks. Koostöiselt lahendadatakse digitaalarhiivis DIGAR ülesandeid plakatite, postkaartide ja kuulutuste kohta. Portaalis DIGARI Eesti artiklid (DEA) leitakse ajaleheartikleid eri kümnenditest. Õpilastel on võimalus kehastuda hindamiskomisjoniks ja hinnata Eesti Muuseumide Veebiväravas (MUIS) leiduvaid monumentide kavandeid. Fotoarhiivis FOTIS avastavad õpilased oma kooli või kodukoha ajalugu.
Tunni käigus tehtust jäädvustub veebisein, mille võtavad õpilased endaga kaasa.
Pikkus: 90-120 minutit
Sihtrühm: gümnaasium
Otsid oma (humanitaarvaldkonna) uurimistööle materjali? Soovid leida nii raamatuid kui artikleid? Seda nii paberkandjal kui elektrooniliselt? Ja pead sellele kõigele ka korrektselt viitama?
Lühitutvustus
Teematund suunab õpilased ise vahetult tutvust tegema mitmete rahvusraamatukogu andmebaaside ja humanitaarsaaliga, õpetab orienteeruma erinevates kasulikes raamatukogusüsteemides ja nendes leiduvat informatsiooni lugema ning annab võimaluse harjutada kätt leitud materjalile viitamisel.
Teematunnis otsivad õpilased vastuseid elektronkataloogist ESTER, artikliandmebaasist ISE,digitaalarhiivist DIGAR, kaartkataloogist ja humanitaarsaali avariiulitelt, samal ajal kõigele leitule viiteid koostades.
Pikkus: 90 minutit
Sihtrühm: gümnaasium
Miks ja kuidas tegeleb Rahvusraamatukogu heliplaatide, maakaartide ja plakatite kogumise ja säilitamisega? Milline on Rahvusraamatukogu tähtsus Eesti kunsti-, muusika- ja kultuuriajaloos?
Lühitutvustus
Ühendades majaekskursiooni kunsti- ja muusikaelamustega, vaatame, kuulame ja sirvime põnevamaid näiteid raamatukogus leiduvatest helisalvestistest, nootidest, maakaartidest ja kunstiraamatutest.
Pikkus: 60-75 minutit
Sihtrühmad: gümnaasiumiõpilased, tudengid
Kuidas saab paberil raamat sinu arvutisse, tahvlisse, telefoni? Milleks üldse on vaja digiteerida?
Lühitutvustus
Eesti Rahvusraamatukogus on hoiul üle 3 miljoni teaviku. Sealhulgas on nii raamatuid, maakaarte, postkaarte, noote, postreid, ajakirju, ajalehti jne. Selleks, et kõigil inimestel oleks neid mugav oma nutiseadmetest vaadata-lugeda, digiteeritakse Rahvusraamatukogu kogusid igapäevaselt. Põhjuseid digiteerimiseks on veelgi.
Ekskursioonil külastamegi Eesti Rahvusraamatukogu digiteerimiskeskust ning tutvume sealse töö ja masinapargiga. Näeme, kuidas töötavad erinevad skannerid ning kuidas paberil teavik (olgu selleks siis raamat, ajaleht või ajakiri) digikujule viiakse. Samuti teeme põgusalt juttu, kuhu digiteeritud materjalid edasi liiguvad ning kust on neid võimalik leida.
Ekskursiooni pikkus: 15-20 minutit
Sihtrühm: põhikooli- ja eriti gümnaasiumiõpilased
Broneerisid Rahvusraamatukogu teematunni? Vaata ka meie hea koostööpartneri VAT Teatri pakkumisi!