25 KAUNEIMAT EESTI RAAMATUT 2014 - 5 kauneimat Eesti lasteraamatut 2014
25 KAUNEIMAT EESTI RAAMATUT 2014 Selle aasta konkursile oli saabunud 151 tööd 68 kirjastajalt. Hindamise kriteeriumid olid samad nagu varem: kujunduse terviklikkus, hea kaas, disain ja tüpograafia, õige materjalivalik ning kvaliteetne teostus. Auhinna saamiseks ei piisa siiski lihtsalt korralikust tööst. Selleks on vaja mingit nippi, põnevaid detaile, elegantsi, kujunduse ja sisu kokkumängu vms. Millised olid tulemused? Oli tavaline raamatukujundusaasta. Erilisi uusi kujundustendentse välja tuua ei saa, aasta moevõtteks paistis olevat värviline tekstikiri, mitmes raamatus ka loetavana ja sobivas rollis. Oli raamatuid, mille kujundus üllatas ka paadunud žüriid. Mõned huvitavad võtted: ebastandardsed formaadid, formaalselt erinevatest osadest loodud tervikud, intrigeerivad või mõnusad pildid või vahelehed, mõned klassikalises mõttes stiilselt ja elegantselt läbikujundatud raamatud. Aga oleks oodanud enamat. Leidus mõnigi raamat, mille üldmulje oli hea, kaanekujundus teemat põnevalt lahti mängiv, aga lähemal vaatamisel paistsid silma liiga väike tekstikiri, liiga suured reavahed, nägusid leheküljega pooleks lõikavad fotod, liiga kitsad siseveerised jms. Ja harva sai žürii öelda, et kõrvalekaldumine tüpograafia põhireeglitest on tõepoolest kunstiliselt õigustatud. Harva, aga leidus raamatuid, mille tagakaas ja selg olid samas stiilis ja sama korralikult läbi kujundatud nagu esikaas. Hea oli see, et ülekujundamist, maitsevääratusi ja puhast kitši oli vähe. Taas kerkisid pärast žürii töö lõppu üles mõned küsimused. Miks kasutavad kunstnikud ja kirjastused ainult väga väikest osa saadaolevatest sisu- või kaanematerjalidest? Asi pole alati rahas, vaid mõnigi kord aitaks ilmselt kujundaja-kirjastaja-trükikoja tihedam koostöö. Või kuidas saaks tuua konkursile neid põnevaid kujundusi, mida žürii liikmed on poodides näinud, kuid kirjastajad või kujundajad pole miskipärast esitanud? Kokkuvõttes kehtib endiselt maksiim, et toode tõuseb, aga kunst ei paista veel õnneks kustuvat. žürii |
25 BEST DESIGNED ESTONIAN BOOKS OF 2014 This year’s competition of 25 best designed books saw 151 entries from 68 publishers. The assessment criteria followed the well-established principles and guidelines: consistency of design, superior cover art, body design and typography, a happy choice of material, and high-quality execution. However, great design alone is not enough to win the award. It takes that extra mile and something special: exciting details, sophistication and elegance, perfect harmony of design and content, etc. Now to the comments. 2014 was nothing if a conventional year for Estonian book design. It would be impossible to pinpoint any striking novel trends, whereas the recipe du jour seemed to be coloured typography: surprisingly readable and fitting for quite a few books, though. There were entries that surprised even the hardened jury. Mention should be made of unusual devices like non-standard formats, clashing components coming together into nice ensembles, intriguing or just plain cute pictures or inserts, style and sophistication in a classical vein. Expectations, however, ran higher than that. Some books made a good overall impression with a delightful interaction between the cover design and the content. A closer look, however, revealed typography too small, line spacing too wide, internal margins too narrow, pages that cut through faces in photos, etc. Only on rare occasions did the jury agree that a deviation from the basic rules of typography was artistically justified. Entries which excelled in the spine and back cover designs measuring up to the outstanding front cover were few and far between. On the other hand, blatant overdesigning, errors of taste, or pure kitsch were also rarely encountered. Discussions amongst the jury members sparked some questions. Why are the designers and publishers still using only a fraction of the materials available? This is not a problem that can be put down to money matters alone; quite obviously a closer cooperation between the designer, the publisher and the printer is needed. Secondly, there are plenty of interesting designs on display in bookshops – how to encourage designers and publishers to submit these to the contest? Summing it all up: we can still stick to the old adage that commercialism is on the rise, but fortunately art is not waning any time soon. The Jury |
Dénes Kalev Farkas Žürii: Raamat kui pusletükkidest moodustuv tervik. Põnev ja teravmeelne, omanäoline kontseptuaalne töö. Dénes Kalev Farkas Jury: This book is like an array of puzzle pieces. Arresting and witty, a unique conceptual work. |
![]() |
![]() |
EVELINE VON MAYDELL. MUSTVALGE MAAILM Žürii: Stiilne, elegantne ja väljapeetud, 19. sajandi lõpu hõnguline (viktoriaanlikus stiilis) kujundus. Leheküljed on hästi läbi töötatud tervikuks. Graafiliselt tänuväärne algmaterjal, millega palju tööd ja vaeva nähtud. Võib öelda, et kujundus liigub üsna stiilsuse ja kitši piiril. EVELINE VON MAYDELL. A WORLD IN BLACK AND WHITE |
MALLE LEIS Žürii: Huvitava lahendusega ning kunstniku käekirja diskreetselt ja nüansitundlikult esile toov kujundus. Lihtne ja elegantne kaaneümbris, mõjuvad kontrastid kujunduselemendina, sisu ja vormi ühtsus. Üks väheseid raamatuid, kus kahevärviline sisukiri hästi töötas. Täiuslik kunstialbum. MALLE LEIS |
![]() |
![]() |
Sari: Sõnalaegas Žürii: Põneva formaadiga raamat, läbimõeldud ja läbitöötatud terviklik kujundus. Raamatu teeb eriliseks ja hinnaliseks kujunduselemendina lisatud autori pöördumine adressaadi poole: "Sulle, kes sa jõudsid ära oodata". Series: Word Locker |
William Shakespeare Žürii: Klassikaline kirjandus klassikalises vormis ja samas intrigeerivalt tänapäevaselt mõjuva kaanega, milles saavad kokku terav värv ja sametine tekstuur. Sisulahendus on tasakaalus ja maitsekalt teostatud. William Shakespeare |
![]() |
![]() |
Sari: Jo Nesbø Žürii: Lihtne ja samas teiste sama žanri raamatute seast hästi eristuv kujundus. Moodne uuslihtne lahendus väikeste nippidega. Hästi valitud värvid. Lisaks hästi valitud materjalid (hea ja kerge lahti hoida). Series: Jo Nesbø |
Marek Tamm Žürii: Elegantselt teostatud, klassikaline, minimalistlik kujundus, efektne kohtlaki kasutus mustal kaanel. Lisaks mõjuvad hästi lahendatud vahelehed ning sisu ja vormi harmoonia. Marek Tamm |
![]() |
![]() |
Elina Kasesalu Žürii: Julge, stiilne ja mänguliselt lõbus raamat, milles popkultuuri disainis kasutatavad kujunduslikud lahendused on hästi kooskõlas raamatu sisuga. Kontrastid ja heleduse/tumeduse suhe hästi paigas, tüpograafia ja illustratsioon toetavad teineteist. Väheseid raamatuid konkursil, milles tavasid eiravad kirjavalik ja suurussuhted hästi töötasid. Elina Kasesalu |
Timo Palo Žürii: Puhas kujunduse ilu, mis sobib täpselt raamatu teemaga. Klassikaline luksusköide, ülimalt esteetiline, elegantne, jahe ja mahe. Kujunduses kõik täpselt paigas. Antalis AS eripreemia parima paberikasutuse eest Timo Palo Jury: Pure beauty of design that fits the subject matter like a tight glove. A classic luxury volume, extraordinarily aesthetic, elegant, cool and smooth. Not a hair out of place. Special prize by Antalis Ltd for the best use of paper |
![]() |
![]() |
Indrek Koff Žürii: Tasakaalukalt mõjuv, hea tüpograafiaga raamat. Illustratsioonid arvestavad ja toetavad autori vaikset huumorit. Mõnusalt eatu tulemus, mida on lisaks lihtne ja hea lugeda. Indrek Koff |
Liis Sillaste-Toots Žürii: Jõhkralt julge ja kokandusteema tavalise lahendusega teravas kontrastis olev kujundus. Kõik klapib ja loob terviku – huvitav pisiformaat, eripärased illustratsioonid, hea fondivalik, materjalid. Vaatamata tohutule hulgale mustale värvile mõjub raamat lõbusana. Liis Sillaste-Toots |
![]() |
![]() |
KOKO ARHITEKTID 15 AASTAT Žürii: Väga erinevatest kujundusvõtetest loodud intrigeeriv kooslus (klassikaline arhitektuuriraamatu lehekülg, lisaks mustad taustaribad, vanu poliitplakateid meenutavad popilikus stiilis kaas ja vahelehed). Tulemus on mängulisem kui arhitektuuriraamatud tavaliselt ja rõhutab tegijate enesekindlust. Eesti Rahvusraamatukogu eriauhind Kuldraamat KOKO ARCHITECTS: 15 YEARS Jury: An intriguing medley (a page out of a classic architecture book, black bars in the background, pop style cover and inserts reminiscent of old political posters) put together of dramatically diverse design elements. The result is nicely playful, much more so than any conventional architecture book, and underlines the authors’ self-confidence. Special prize Golden Book of the National Library of Estonia |
PARLAMENDI PAREM KÄSI. ARHIIVINOPPEID JA MÄLESTUSKILDE RIIGIKOGU KANTSELEI AJALOOST Žürii: Intrigeerivalt huvitav kaas ja vahelehed, mis kordavad parlamendi sisekujunduse motiive. Sisumakett korralik, kuigi ei toeta lõpuni kaant. Oluline on see, et raske materjaliga on edukalt toime tuldud. RIGHT HAND OF THE PARLIAMENT: HISTORY OF THE CHANCELLERY OF THE RIIGIKOGU. ARCHIVE SNIPPETS AND MEMORY BITES |
![]() |
![]() |
Vahur Afanasjev Žürii: Väga intrigeerivate illustratsioonidega ning jõulise lahendusega vahetiitlitega raamat, mille pilte kannab pealkirja tõsidusega kontrastis olev morbiidsuse ja huumori hõng. Raamatuselg on hästi läbi kujundatud, mis oli sel konkursil harv nähtus. Vahur Afanasjev |
Indrek Koff Žürii: Ilusad, nagu aegade hämarusse kiikavad sooja tonaalsusega illustratsioonid. Illustraator on teinud tööd mõnuga. Pilt ja tekst on kujundatud mõjuvaks tervikuks ning samas pakub raamat mitmeid pisikesi mängulisi ja põnevaid detaile. Materjalide valik sobib väga hästi lasteraamatule. Indrek Koff |
![]() |
![]() |
KUNSTTÖÖSTUSKOOLIST KUNSTIAKADEEMIAKS. 100 AASTAT KUNSTIHARIDUST TALLINNAS Žürii: Ühtlase mahedusega kujundatud raamat. Mahukas ning kujundaja jaoks keeruline ja eri aegadest pärit materjal on hästi organiseeritud. Kasutatud ebatraditsioonilisi võtteid ja kirjavalikut, mis loovad üheaegselt vanamoelise ja modernse mulje. FROM THE SCHOOL OF ARTS AND CRAFTS TO THE ACADEMY OF ARTS. 100 YEARS OF ART EDUCATION IN TALLINN |
Sirje Endre, Ene Kuljus, Risto Lehiste Žürii: Lihtne ja selge kujundus, mille keskseks väärtuseks on hästi läbi töötatud tühi pind, mis loob puhta ja samas hästiloetava terviku. Sirje Endre, Ene Kuljus, Risto Lehiste |
![]() |
![]() |
Contra Žürii: Isikupäraste illustratsioonidega ja uljaste pealkirjadega raamat, milles samal ajal hästi valitud tekstikiri. Leheküljed on kujundatud terviklike kaksikkülgedena ja rahustavates pastelsetes toonides. Lisaks lasteraamatule sobiv materjalide valik. Contra |
Doris Kareva Žürii: Vana luulekogu väga õnnestunud taaskujundus, mille välimus sobib hästi autoriga. Huvitava lahendusega tiitelleht, milles diskreetselt ühendatud vana ja uus. Huvitava trükitehnilise lahendusega raamat. Doris Kareva |
![]() |
![]() |
Milan Kundera Žürii: Väga hea tervikliku kujundiga esikaane lahendus (tagakaas ja selg kujundatud veidi erinevas stiilis). Vahetiitlite põnev lahendus. Muu jääb tavaliseks. Milan Kundera |
Kelly Turk Žürii: Hästi minimastlike vahenditega saavutatud põnev tulemus. Illustratsioonid mõjuvad, nagu oleksid välja lõigatud tapeedist, vihjates ka sajanditagustele futuristlikele raamatutele. Kujunditesse on peidetud agressiivsust, mis on hästi kooskõlas tekstiga. Sellele vastandub kitši suunas viitav ja (teadlikult?) õrritav kaanevärvi valik (beebiroosa kleepsuga helesinine kaas). Kelly Turk |
![]() |
![]() |
Onu Bella Žürii: Keemiliselt ilusasti tehtud raamat. Humoorikaim kujundus sel aastal. Väga huvitava kujundusega leheküljed, hästi lihtne ja samas läbitöötatud makett. Uue põlvkonna teatmekirjandusena ehk teedrajav ka kujunduslikelt võtetelt, muuhulgas on tabelid ja joonised kergesti haaratavad ning isikupärased (autori joonistatud?). Onu Bella |
TARTU KUNSTI AABITS Žürii: Uuslihtsuse manifestatsioon. Märkmikku meenutav pappkaanega ja harvaesineva köitega trükis. Hästi läbitöötatud makett, "roheline" materjalikasutus, mida markeerib kujunduse samblaroheline värv. Lihtne ja lööv esileht, milles ühendatud aabitsale viitav A-täht ja ribakood. THE PRIMER OF TARTU ART |
![]() |
![]() |
Kaur Riismaa Žürii: Väga huvitavate rütmidega jõuliselt kujundatud raamat. Erinevate võtetega ja samas terviklik kujundus. Esi- ja tagakaas on kujundatud kokku, eraldi tasub välja tuua hästi läbi töötatud sisukorda. Kaur Riismaa |
Kätlin Kaldmaa Žürii: Värskelt mõjuv raamat. Minimastlik ja täpselt komponeeritud kaas, kusjuures esi- ja tagakaas hästi üheks tervikuks kujundatud. Ootamatu, julge ja riskantne värvikasutus kannab välja. Lisaks nipiga kirjavalik. Kujundaja on hästi mõistnud autori tüpograafilist mängu. Kätlin Kaldmaa |
![]() |
Eesti Kujundusgraafikute Liit
Eesti Kirjastuste Liit
Eesti Lastekirjanduse Keskus
Eesti Rahvusraamatukogu
Toetajad / Supporters: Eesti Kultuurkapital, Hasartmängumaksu Nõukogu, Antalis, Trükikoda Greif, Trükikoda Print Best, AS Printon Trükikoda, Heidelberg Baltic Finland OÜ, Soome Instituut, Apollo, Altia Eesti, Trükikoda AS Pakett.
Täiendav informatsioon:
Marika Kuldkepp, tel. 630 7271, e-post: Marika dot Kuldkepp at rahvusraamatukogu dot ee
Kaidi Urmet, Eesti Kirjastuste Liit, tel. 644 9866, e-post: kirjastusteliit at eki dot ee