Kodulehelt

Uudistest

Kontaktidest

---

E-kataloog ESTER

Artiklite andmebaas ISE

Digitaalarhiiv DIGAR

Raamatukogu avatud E-R 10-20, L 12-19
Raamatuid saab tagastada Endla tn 3 E-P 7-22






 

Kunstnik Aleksander Peegi pojad avavad Rahvusraamatukogus isa mälestusnäituse

07.04.2015

7.–27. aprillini on Rahvusraamatukogu 6. korruse galeriis avatud valiknäitus teatri- ja maalikunstniku ning graafiku Aleksander Peegi töödest. Näitusega tähistatakse kunstniku 100. sünniaastapäeva ja pidulik avamine toimub 7. aprillil kell 16.

Näituse ellukutsujateks on kunstniku pojad ja lapselapsed, sooviga hoida elavana ja väärtustada Aleksander Peegi mitmekülgse loometegevuse pärandit – meisterliku klassikalise realismi väljendusi akadeemilises ja tarbekunstis.
“Meile oli isa Aleksander suur eeskuju, väärtusloome kandja ja õpetaja. Nii tema töötahe kui ka oskus liita käelise töö tegija praktilised oskused kunstniku loovate lahendustega on olnud inspireeriv kõigile tema järeltulijatele,” tõdeb näituse üks ellukutsujatest, Aleksander Peegi poeg, ettevõtja Toomas Peek. “Temalt sain veendumuse, et korrektsuse, insenerimõtte, praktilisuse ja loovuse ühendus võib oluliselt muuta ja mõjutada maailma, lähedasi ja iseennast,” lisab ta.

Aleksandri meister-insenerist poeg Kuno Peek ütleb, et sai isalt eluteele kaasa austuse tööriistade vastu. „Aleksandri elufilosoofia järgi oli hea tööriist meistri märgiks. Mulle on olnud eeskujuks tema pühendumine: innovaatilise ja meisterliku käsitööoskusega arendas ta graafikas jõuliselt serigraafiat, millest sai paljude kunstnike lemmiktehnika ja arenes välja tänapäeva siiditrükk. Inspireeriv oli ka tema visionäärlik pool, mis andis elu sellistele graafikatehnikatele nagu hulkvärviline sõretrükk ja anoodsöövitus. Teiseks pärisin isalt õpetuse, kuidas kõike ruumiliselt näha ja tajuda – see võimaldab igapäevaelus sageli lihtsa fassaadi taga sügavat sisu näha,” ütleb Kuno Peek.

Aleksander Peek sündis 25. aprillil 1915. aastal Kundas. Teadmisi teatrikunstist omandas Peek Moskvas, samuti õppis ta Siberis Omski kunstikoolis teatri-dekoratiivkunsti osakonnas, kust kutsuti rindele. Samal ajal oli tal võimalus edasi töötada kunstnikuna, kuuludes Primorjes Nõukogude Kunstnike Liidu ridadesse. Oma rindejoonistuste ja maalidega võttis ta osa näitustest Vladivostokis jm. Teatrikunstnikuna on Aleksander Peek töötanud nii Donbassis kui ka Samarkandis. Jõudnud tagasi Eestisse, töötas ta 1946. aastast Tallinnas RAT “Estonias” ning Vene Draamateatris. Tema käe all sündisid üle 25 etenduse leidlikult ning tugeval professionaalsel tasemel hea ajastutunnetusega lavakujundused. Just siit sai alguse Aleksander Peegi oskus siduda praktilisi töövõtteid loovate kunstiliste võimalustega visuaalselt nauditavaks tervikuks.

Pärast teatrist lahkumist pühendus Peek maalikunstile, luues toonase ühiskonna seisundit tabavaid maale nagu “Bürokraadi eine” ja suurvorme nagu Tallinna kino “Rahu” seinamaal (1950). Viimastel aastatel oli kunstniku lemmikuks graafika, kus ta katsetas serigraafia kui paljusid võimalusi pakkuva tehnikaga. Näitusel on esitatud tema uudsete tehniliste lahendustega loodud 1960ndate Tallinna vaated, kus autor erineva lähtenurga ja faktuurivõtetega on jäädvustanud vanalinna selle ajaloolises omapäras. Peegi tehnoloogia ja kunsti seostamise annet näitab anoodsöövitust hõbesepisega ühendav elektronpannoo “Olümpia purjeregatt Tallinna lahel” (1980), mida näidati Düsseldorfi näitusel. Ta oli NSVL Ministrite Nõukogu 1977. aasta preemia laureaat ning alates 1950. aastast Eesti NSV teeneline kunstnik, mis toona ei pruukinud tähendada ainult ideoloogilist sobivust ajastu teemadega.

Oma mitmekülgseid andeid rakendades tegi ta aastatel 1950-1960 NSVL Rahvamajanduse Näituste paviljonidele töötavaid masinate ja seadmete mudeleid ning riigi elektrifitseeritud kaardi, aga ka kaarte ENSV asutustele. Oskus liita tehnilist taipu kunstiga on andnud tulemuseks hulga välisdekoratsioonitöid ning arvukate näituste kujundusi, kus ta on edukalt rakendanud tehnilisi täiendusi ja uuendusi. Tänapäeva kunstihuvilistele mõjub inspireerivalt Peegi ande ja innovatsiooni sünergia uute tehnoloogiate (hulkvärviline sõretrükk, anoodsöövitus jms.) kasutuselevõtjana.
 

Perekonna pressikontakt:
Ingrid Peek, tel. 501 0055, inki@saun.ee
 


 digitaalarhiiv digar